Etter 11 år innen grønn shipping bytter CEO Hege Økland beite, men fokuset blir fortsatt på grønt drivstoff og infrastruktur.
sektor: Maritimt
Gotlandsbolaget trapper opp satsingen på hydrogen
Med sitt store hydrogenskip på trappene kjøper de seg nå inn i et selskap som har spesialisert seg på hydrogenproduksjon.
— Dette hydrogencruiseskipet kommer i 2027
— Vi ser på hydrogen som fremtidens drivstoff til sjøs, sa Morten G. Aaggvin fra Holland Norway Lines på Greenstats hydrogen-seminar på Arendalsuka. Her er det vi vet så langt.
Ny generasjon av maritime brenselceller nærmer seg
Prinsippgodkjenningen gjør at de nye brenselcellene kan være på markedet allerede i slutten av 2023.
— Det stadig økende hydrogenfokuset …
… driver frem teknisk innovasjon og nye forretningsmodeller som er viktige for bransjen, sier Pål Åstad fra Gasnor.
— Nå gjelder det å komme godt ut fra startgropen
Slik at prosjektene blir vellykkede og tilgjengeliggjør hydrogen til skipsfart og annen næring, sier Are Opstad Sæbø fra Greenstat.
— I løpet av årets første seks måneder har vi nådd alle våre mål
Så nå fokuserer vi på produksjonslinjen i Narvik, å sikre oss kontrakter og ansette enda flere flinke folk, sier Tore Enger fra TECO 2030.
— Sikkerhet og energisikkerhet er nå det viktigste politiske spørsmålet i Europa
Heldigvis trekker energisikkerhet og klima ofte i samme retning, så alt er ikke like dystert, sier Sverre Alvik fra DNV.
— Vi lager morgendagens båtmotor, sier Tore Enger fra TECO 2030
— Når våre første fuel cell-motorer ruller ut av samlebåndet i Narvik i 2023 er vi svært godt posisjonert for å takle shippingbransjens grønne skifte, sier han.
Denne slepebåten får brenselceller fra svenske Powercell
Maritime Partners skal lansere verdens første hydrogendrevne slepebåt i 2023, og det er brenselcellene til svenske Powercell som skal stå for fremdriften.